Skip to content

Wanneer schakel je mij in?

Kinderen

Bij kinderen die last hebben van:

  • emotionele problematiek en belevingsproblemen zoals: trauma- en rouwverwerking (bijvoorbeeld na het overlijden van een dierbaar persoon, verhuizing of echtscheiding), onzekerheid, angstgevoelens of bang zijn voor bepaalde situaties
  • ontwikkelingsproblemen zoals: eet- en slaapproblemen, zindelijkheidsproblemen, hechtingsproblemen (bv. door adoptie)
  • gedragsproblemen zoals: woedeaanvallen, pesten en gepest worden, liegen, stelen, gebrek aan concentratie
  • aangeleerd gedrag zoals: nagelbijten, haar plukken, veel snoepen
  • lichamelijke en psychosomatische klachten zoals: buikpijn en hoofdpijn waar geen medische afwijkingen zijn gevonden, astma of eczeem
  • bijzondere eigenschappen zoals: hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit, ADHD
  • of iets anders…

Jongeren

En voor jongeren die, naast bovengenoemde problemen, moeite hebben met of uit balans zijn door grote veranderingen die zich in razendsnel tempo voordoen, bijvoorbeeld:

  • in de thuissituatie
  • op school
  • met vrienden, virtueel, op straat en binnen verenigingen
  • bij studie- en beroepskeuze
  • bij identiteitsvragen en zingeving.

Ouders

Ik ben er ook voor ouders, dé opvoedingsdeskundigen bij uitstek! Ze zijn zich meestal erg bewust van hun belangrijke taak en grote verantwoordelijkheid, maar leggen de lat dikwijls te hoog voor zichzelf of hun kinderen. Wanneer ouders zich zorgen maken of zich tekort voelen schieten, wordt opvoeden een zware opgave. Ouders voelen zich dan onzeker, machteloos of moe en geven dan juist teveel toe aan of worden strenger voor hun kinderen.

Leerkrachten

En voor leerkrachten. Het is niet altijd even makkelijk om een klas met zoveel verschillende leerlingen, met zo veel verschillende behoeften, te ‘managen’. Soms valt een kind op en heeft net iets meer individuele aandacht of ondersteuning nodig dan de leerkracht kan bieden. Dan kan een kindertherapeut wellicht uitkomst bieden.

U kunt zelf bellen of mailen voor informatie, en met de ouders bespreken wat er voor mogelijkheden zijn om het kind op een andere manier, met integratieve kindertherapie, te helpen. Contact tussen de kindertherapeut en de school of de leerkracht verloopt uiteindelijk altijd via de ouders. Ouders zijn degenen die het kind aanmelden. Als leerkracht kunt u hierin een signaleringsfunctie hebben.